خبر فوری
۱۰:۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۵۰

یک گروه جستجو و نجات در استان قهرمان‌مرعش در جنوب ترکیه یک زن ۴۲ ساله را پس از ۲۲۲ ساعت ماندن در زیر آوار ساختمان فروریخته پس از زمین‌لرزه ۷/۸ ریشتری روز دوشنبه زنده بیرون آوردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ویدئوی منتشرشده بوسیله خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه امدادگران را نشان می‌دهد که ملیکه ایمان‌اوغلو را از شکافی در میان تل ‌آوار بیرون می‌آورند. هنگامی که برانکار حامل این زن به داخل آمبولانس گذاشته شد، گروه بزرگی از  امدادگران به کف زدن پرداختند.

یک زن و دو بچه نیز شش ساعت بعد در شهر انطاکیه مرکز استان هاتای ترکیه زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند.

اما این موارد استثنائاتی در کار اندوهبار مکان‌یابی اجساد مردگان است. نخستین زمین‌لرزه و زمین‌لرزه ۷/۵ ریشتری که ۹ ساعت بعد رخ داد، به ویرانی هزاران ساختمان انجامید. بازماندگان زلزله و کارشناسان  می‌گویند تقلب و رعایت نگردن ضوابط در ساخت‌وسازها در ویرانی گسترده و شمار بالای تلفات نقش داشته است.

یک زن ۴۲ ساله پس از ۲۲۲ ساعت زنده از زیر آوار زلزله ترکیه بیرون آورده شد| آنکارا از جهان سپاسگزاری می‌کند
محمد گورکان عضوی از یک گروه حقوق حیوانات ترکیه سگی را که هفت روز درون خانه‌ای در انطاکیه به دام افتاده بود، نجات می‌دهد
​​​​

آنکارا از جهان سپاسگزاری می‌کند

وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه از جامعه بین‌المللی به خاطر حمایت‌شان به دنبال زمین‌لرزه‌های هفته پیش تشکر کرد.

مولود چاووش‌اوغلو گفت ۷۶ کشور گروه‌های امداد و نجات را به ترکیه فرستادند تا به گروه‌های داخلی در جستجوی ساختمان‌های فروریخته کمک کنند. او گفت که ۱۲ گروه خارجی پس از کامل کردن ماموریت‌هایشان به کشورهایشان بازگشته‌اند.

چاووش‌اوغلو درباره پاسخ اضطراری پس از وقوع زلزله گفت: «البته همه چیز کامل نبود. نقائصی وجود داشت. نقائصی در هماهنگی در شروع وجود داشت، اما در مدت کوتاهی نظم برقرار شد.»

به گفته این وزیر، ۳۶۰۰۰ تخته چادر از خارج وارد شده است تا برای پناه دادن ده‌ها هزار نفر افراد بی‌خانمان شده به کار روند و ۵۱۰۰۰ تخته چادر دیگر به همراه کانتینرهای کشتی که قطر برای اسکان طرفداران فوتبال در جام جهانی فوتبال به کار برد، در راه ترکیه هستند.

چاووش‌اوغلو گفت دولتش همچنین دارد اقداماتی برای تضمین برآورده شدن «نیازهای فوری اسکان» زلزله‌زدگان از طریق تولید محلی چادر و کانتینر که برای پناهگاه موقت به کار می‌روند، انجام می‌دهد.

یک زن ۴۲ ساله پس از ۲۲۲ ساعت زنده از زیر آوار زلزله ترکیه بیرون آورده شد| آنکارا از جهان سپاسگزاری می‌کند
مردی در نزدیک یک ساختمان ویران‌شده در شهر اسکندرون در جنوب ترکیه روی صندلی نشسته است/AP

رنج در سوریه

در کنار بیش از ۳۵۰۰۰ نفری که در ترکیه کشته شده‌اند، مرگ حدود ۳۷۰۰ نفر هم در آن سوی مرز در سوریه جنگ‌زده تایید شده است که زمین‌لرزه‌ها رنج ساکنان را که ۱۲ سال جنگ داخلی را تحمل کرده‌اند، چند برابر کرده است.

مرجانا اسپولجاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پس از بازدید از سوریه رد بیانیه‌ای گفت «جوامع این منطقه از قبل در نتیجه سال‌ها جنگ آسیب‌های بسیاری دیده‌اند، اکنوی به منتهای تحملشان رانده شده‌اند.»

با اینکه گروه‌های نجات از سراسر جهان برای کمک به ترکیه رفتند، کمک‌رسانی به سوریه به علت تخریب جاده‌ها و تنش‌های موجود میان مناطق تحت کنترل شورشیان و مناطق تحت کنترل دولت، به کندی انجام می‌شود.

سازمان ملل روز سه‌شنبه برای فراهم آوردن کمک به حدود ۵ میلیون سوری برای سه ماه آینده کمکی ۳۹۷ میلیون دلاری را تصویب کرد. تصویب این کمک یک روز پس از اعلام سازمان ملل درباره توافق با دمشق برای تحویل کمک‌ها از طریق دو گذرگاه مرزی دیگر از ترکیه به مناطق  تحت کنترل شورشیان در شمال غرب سوریه انجام می‌شود.

در حالیکه نیازهای بازماندگان روز به روز افزایش می‌یابد، آِب‌وهوای بسیار سرد هم به مصیبت‌های آنها اضافه شده است.

یک زن ۴۲ ساله پس از ۲۲۲ ساعت زنده از زیر آوار زلزله ترکیه بیرون آورده شد| آنکارا از جهان سپاسگزاری می‌کند
مردی در یک بیمارستان موقتی که در کشتی جنگی بیرقدار در لنگر انداخته در شهر اسکندرون با بچه‌اش بستری‌اش بازی می‌کند/AP

شکاف‌ها و پس‌لرزه‌ها

اورهان تاتار، مدیر کل اداره زمین‌لرزه و کاهش خطرات در سازمان مدیریت بلایای ترکیه گفت این زمین‌لرزه باعث جابه‌جایی حدود ۷/۳ متری در زمین و ایجاد شکافی به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر شده است.

تاتار گفت که دو زمین‌لرزه روز دوشنبه روی پنج گسل رخ دادند و پس از آن حدود ۳۹۰۰ پس‌لرزه رخ داده است که تعدادی «غیرمعمول» و «بسیار وخیم» است. به گفته این مقام، این تعداد پس‌لرزه به معنای آن است که هر ۱۵ دقیقه ساکنان تکان خوردن قابل‌توجهی را احساس می‌کنند.

تاتار گفت میلیاردها متر مکعب آوار باید برداشته شوند. او همچنین هشدار داد که برف سنگین در مناطق روستایی خطر بهمن را ایجاد می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: